21.05.2009

Олеся Островська-Люта

«Погляди» Худради: два боки одного висловлювання

І.

Виставковий проект «Погляди» кураторської і дискусійної групи Художня рада, що в свою чергу була ініційована мистецькою групою РЕП (Ксеня Гнилицька, Нікіта Кадан, Жанна Кадирова, Володимир Кузнецов, Лада Наконечна, Леся Хоменко), – це, можна б сказати, ковток свіжого повітря після задушливих років кінця 90-их – початку 2000-их. Задушливих не в сенсі браку мистецького продукту (хоча й це теж), а в сенсі закритості мистецької рефлексії від зовнішнього світу, сконцентрованості художників на дискурсі особистісного. На – як виглядає нині – цілком безпечних в Україні темах сексуальності, чуттєвості, персональних фантазій. І параноїдального відмежування себе від будь-яких проявів політичного. І якщо про мистецтво 90-их можна б говорити як про дещо декоративне, фантазійне і самозакохане, і в цьому схоже на літературу 90-их, перейняту конструюванням гротескних реальностей, то виставка «Погляди», що відкрилася в колишньому Центрі Сучасного Мистецтва, - гучноголоса декларація повернення у сферу публічного і політичного. Це, звичайно, не перша така декларація за останні 5 років – першою і найяскравішою була поява тоді ще проекту РЕП у 2004 році. Але перша обміркована, сформована і представлена як не лише форма політичного висловлювання, але й як деяке ідеологічне, ліве за своєю риторикою, висловлювання. Я писала в іншому тексті про те, що поява мистецької групи РЕП оприявнила практику низки інших художників того ж покоління, наприклад, Івана Базака та Алевтини Кахідзе. Дала їм деяку поколіннєву прив’язку. Подібним чином, проект «Погляди» кидає таке собі об’єднуюче світло на інші, досі розрізнені, проекти. Зокрема, виставку «Книжковий обід», кураторами якої стали Алевтина Кахідзе і Катерина Свіргуненко, діяльність експериментального мистецького простору LabGarage, провадженого художником Артуром Білозьоровим, практику харківської групи SOSка. Кожен із цих проектів декларує самостійність поглядів і втрату притаманного попереднім рокам страху перед політичним. Кожен із цих проектів покинув сферу декоративного, такого собі прекрасного як домінуючої ознаки мистецтва, й перебрався у сферу інтелектуального. І в такому сенсі проект Худради «Погляди» можна б вважати яскравим симптомом часу. Ознакою зміни художніх установок.
Худрада, що є дискусійним майданчиком і деяким творчим колективом, декларує власну неієрархічність та горизонтальність стосунків. Й саме це стало одним із базових принципів її «Поглядів»: він дозволяє зробити кураторське висловлювання усім своїм учасникам (а серед них автори з найрізноманітніших царин, від мистецтва до лівого політичного активізму: Євгенія Бєлорусець, Тетяна Філевська, Юрій Кручак, Юлія Костерєва, Андрій Мовчан, Галина Єрко, Владислав Голдаковський, Олександр Бурлака, Іван Мельничук, Аліна Зазимко, Дмитро Єрмолов, Василь Лозинський, Євгенія Бєлорусець, Леся Хоменко, Лада Наконечна, Нікіта Кадан, Жанна Кадирова, Володимир Кузнєцов, Ксенія Гнилицька, Антон Смірнов). Вже цей момент демонструє ризик, на який наразила Худрада власний проект: неієрархічність рішень призвела до нерівності виставки, наявності інколи невиправдано слабких робіт, як-от робота «Теги» Дмитра Єрмолова або «Remake» Ксені Гнилицької та Антона Смірнова (ця остання сама по собі є чудовою соціальною ініціативою, але її вкрай складно прочитати як мистецтво у контексті «Поглядів») чи «Релігія» Олександра Барковського. При цьому деякі роботи, наприклад, графіка Миколи Власова чи об’єкти Володимира Кузнецова під назвою «Чудо», - цілісні й зрілі роботи. Та цей ризик нерівності експозиції видається виправданим і усвідомленим. Проект «Погляди» експериментальний і, як кожен експеримент, залишає місце для спроб і помилок. Це внутрішньо притаманна цьому проекту характеристика, яка не знецінює проект, а відкриває його іншу грань. «Погляди», окрім усього іншого, - це ще й маніфестація цінності освіти та самоосвіти. Власне тому в проекті мало не таке ж місце, як і мистецькі роботи, займають тексти – ті, що було написано спеціально до робіт і виставки, зарівно як і тексти, випродукувані Худрадою впродовж свого існування. І в цьому компоненті проекту таки присутня певна ієрархічність: головним виразником ідей Худради на письмі виступає Нікіта Кадан, учасник групи РЕП. Саме він, здається, є головним носієм авторитету, при тому, що сам же й заперечує цінність фігури авторитету всередині групи. Але й у цьому випадку, справу маємо не зі встановаленою ієрархією, а зі специфікою групової взаємодії. Це той випадок, коли говорячи про необхідність відмовитися від штучних авторитетів, певний авторитет і конструюється не залежно від волі промовляючого. Крім функції освіти тексти, присутні в експозиції «Поглядів», є очевидною спробою інтелектуалізації артефактів і створення спільного ідеологічного простору виставки. Це, без сумнівів, Худраді вдалося повною мірою. Власне, «Погляди» - це рідкісний в українському контексті зразок цілісності виставки, здатності не розпастися на складові шматки навіть попри нерівність залучених робіт. Можливо, це вдається й завдяки присутності чітко артикульованої політичної позиції, висловленої дещо декоративною мовою (якщо так можна назвати мову, що має впізнаванні стильові ознаки й використовує максимально продуманий лексичний набір).
Ще одна надзвичайно важлива риса виставки «Погляди» - здатність кидати виклик, дуже чарівний й підкуповуючий у своїй усвідомленій наївності виклик, треба сказати. І полягає він власне в отій сміливості й художників, і учасників Худради виявити себе наївними й може навіть дитинними. Але, знов же, в ситуації надзвичайно високого рівню недовіри серед українців, заполонення умів різноманітними теоріями змови, загальної зневаги до будь-якого ідеалізму, здатність публічно висловлювати ідеали й наївна декларація, здавалося, банальних істин вимагає значно більшої сміливості й більшого інтелектуального зусилля, ніж підтримка загальноприйнятого «реалістичного погляду». І цим проект «Погляди» знову відрізняється від позицій покоління кінця 1980-их – 1990-их років.
Можливо, ідеали декларовані Худрадою і «Поглядами» дозволять цим художникам зберегтися на мистецькій сцені довше, ніж це вдалося групі, активній наприкінці 90-их і практично відсутній в українському мистецькому контексті нині.
Отже, проект «Погляди» ставить ще одне питання: як розвиватимуться  Худрада та художники з груп і самі групи РЕП і SOSка, яка доля простору LabGarage, яку позицію займуть надалі Алевтина Кахідзе та Іван Базак? Яке майбутнє Анатолія Слойка, Артура Білозьорова? Ці ж питання змушують говорити і про те, як розчинилося в повітрі усе наше народжене в середині 90-их медіа-мистецтво. Олександр Верещак і Маргарита Зінець, Іван Цюпка, Гліб Катчук і Ольга Кашимбекова, Ілля Ісупов – все це художники і колективи, які активно працювали наприкінці 90-их і чиї проекти були пов’язані з програмою «Альтернативні Візуальні Студії» (куратор Людмила Моцюк), фестивалем відео-мистецтва Dreamcatcher (куратори Надя Пригодич і Ольга Жук), Київським міжнародним фестивалем медіа-мистецтва KIMAF (куратори Катя Стукалова і Наталія Манжалій). Ці художники застосовували абсолютно піонерські для нашого контексту електронні медіа, що на той момент було надзвичайною розкішшю і з точки зору дорожнечі знарядь (камер, комп’ютерів, програм), і з погляду обмеженості знання про нові медіа та їхнє застосування. Зникнення кисню у формі доступу до джерел фінансування (ідеться про закриття напряму «Культура» в Міжнародному фонді «Відродження») і до джерел інформації (згортання проект MediaLab в Центрі Сучасного Мистецтва, теж, зрештою, з огляду на брак коштів) змусило й кураторів, і художників забути про свою мистецьку діяльність. Велика частина людей зайнялася на ниві рекламної креативності, і практично ніхто не зберіг властивостей трикстера між двома світами: комерції і вироблення ідей. З гурту кураторів продовжують з певною регулярністю працювати тільки Наталія Манжалій і Людмила Моцюк. Дехто ж із художників вдався до живопису (наприклад, Олександ Верещак у нещодавньому проекті «Пласкі справжні») – медіа, що не становило великого зацікавлення для жодного з художників цієї групи, крім Іллі Ісупова і меншою мірою Івана Цюпки.
Отже, «Погляди» говорять не тільки про стан українського мистецтва зараз, а про його нещодавнє минуле. А відтак про подальший його шлях. Будучи проектом настільки насиченим запитаннями, прихованими й очевидними зв’язками й натяками на зв’язки, опініями й деклараціями, «Погляди» виявляється одним із найважливіших українських виставкових проектів за останні кілька років. І точно багато важливішим, ніж такі прекрасні в своїй спектакулярності й дорожнечі проекти, як ретроспектива Дам’єна Герста, нещодавно відкрита в PinchukArtCenter.
 
 
ІІ.
Стартовою точкою критичного аналізу є усвідомлення того, хто ти насправді такий, і «пізнання себе» як продукту сучасного історичного процесу, який залишає в тобі безліч слідів, не залишаючи там реєстру. Отже, необхідно на самому початку скласти такий реєстр.
Антоніо Грамші, «Тюремні нотатки»
 
Однак, оптимізм, що його навіює виставка, може змінитися на гірке розчарування, якщо ми задамо собі труду поміркувати про круглий стіл, яким супроводжувалося відкриття. А точніше про промову учасника групи РЕП Нікіти Кадана, що мала б задати тон дискусії, на самому її початку. І ось чому.
Азар Нафізі, професор англійської літератури в університеті Тегерану 1980-их рр., у книзі «Читаючи Лоліту в Тегерані» розповідає історію, що трапилася десь на початку 70-их в одному з американських університетів. Серед студентів-іранців були популярними ліві, а інколи й крайні ліві ідеї, у їхніх гуртках обговорювалися різноманітні форми насильницької трансформації світу на краще. Ці дискусії мали, здебільшого, умоглядний характер, попри те, студентів-ліваків видав поліції їхній колега правих поглядів. Для упізнання лівих ватажків усіх іранських студентів зібрали в університетській залі, а виказувач мав показати поліції, хто саме поширює «суспільно небезпечні думки». У той момент, коли до зали у супроводі поліцейських ввійшов упізнавач, усі присутні здійняли тихий, але виразно засуджуючий шум. Це настільки збентежило бідолашного студента, що він вибіг із зали, не вказавши жодного лівого ватажка. Юні ліваки приписали цю «перемогу» силі мас, здатності мас вплинути на індивідуальну егоїстичну свідомість. Азар Нафізі вже через багато років, після досвіду Іранської революції 1978 року, казала про безмежну далекість молодих іранських інтелектуалів, які цілком помилково масами вважали кількадесят своїх товаришів, від власне мас, якими іранській вежі зі слонової кості довелося побачити їх кілька років по тому.
Подібно, монолог Нікіти Кадана про ситуацію в українському мистецтві та групу «Худрада» виказав дистанцію від контексту, з якого він промовлявся. Вже перші слова і, що головніше, спосіб мовлення збудували бар’єр між тим, заради кого вчиняється дія, і тим, до кого промовляють. Це, як виявилося, два різні світи. Кадан обрав спосіб промовляти, характерний і зрозумілий для визнаних у мистецькому світі інституцій: бієннале Manifesta, журналу «ХЖ» чи навіть Documenta у трактуванні Оквуї Енвезора. І якщо не лише ми промовляємо мовою, але й мова промовляє нами, то художник став ретранслятором деяких інтригуючих позицій, але інтригуючих власне для тих інституцій, що послуговуються ідентичної мовою і здатні з інтелектуальною користю для себе розшифрувати промовлене. Це була наочна спроба долучитися до широкого міжнародного дискурсу критичного мистецтва, де локальний контекст – не більше, ніж привід. І його легко можна змінити на якийсь інший, не менше актуальний, привід. Намагання дозволити мовній течії внести себе у міжнародний інституційний контекст з особливим hommage контексту російському, бо вибір мови – завжди акт ідеологічний, а Кадан обрав для монологу мову російську. Водночас, зі слів Нікіти Кадана випливало, що учасники Худради цілком свідомі своєї іншості щодо українських письменників, зокрема письменників 90-их, які натужно шукали свою ідентичність і цим, власне, й обмежувалися їхні літературні спроби. І ця теза стала великою несподіванкою, бо означала брак не тільки аналізу, а й простого знання локальної літератури. А отже, цілковитий desinteresment контекстом, із якого і про який промовляється. Одна недбала (зрештою, спосіб говорити не менш інформативний, ніж фактичні слова) фраза дозволила зрозуміти локальну літературу як екзотичну практику, такий собі орієнталізм, який змушує промовляючого зайняти щодо себе метапозицію. Із тим, аби бути зрозумілим для інших метадискурсів, зокрема репрезентованих визнаними інституціями.
Боюся, із таким способом промовляти ми ризикуємо знову опинилися в ситуації 90-их років, коли художники декларували відданість мистецтву, ізольованому від політичного, а отже від власного життєвого середовища. Але тепер нам доведеться мати справу з декларацією цілковитої відданості й безпрецедентної уваги вже до контексту, життєвого середовища, його політичної складової, тим часом як відсутність інтересу до локальної інтелектуальної традиції (а за браком традиції аналізу мистецтва доводиться сягати по літературознавчий, історичний і філософський аналізи) виказує байдужість до цього контексту. Отже, знову доведеться визнавати інтелектуальну несамостійність нашого мистецького середовища і страх бути оригінальним, а тому не зрозумілим і не затребуваним. Як сказали б російські колеги, цим разом ми робитимемо бієннальне мистецтво. Але попри незацікавленість місцевими справами з позиції, продемонстрованої Нікітою Каданом, проект Худради саме про ці справи й промовляє. А тому залишає враження елітаристського жесту, що сам себе бачить глибоко егалітарним. Боюся, ми знову маємо справу з вежею зі слонової кістки, цим разом подібною на вежу іранських до-революційних студентів.

 

09.03.2011

Тарас Лютий

УКРАЇНСЬКЕ НІЦШЕАНСТВО

13.05.2010

Тамара Злобіна

Художні групи і соціальне замовлення

29.12.2009

Олексій Радинський

Контемпораріарт

04.09.2009

Олеся Островська-Люта

Нова політика мистецького жесту (написано для часопису "Критика")

21.06.2009

Нікіта Кадан

О взаимосвязи «двух сторон». Олесе Островской

26.05.2009

Катерина Ботанова

Війна світів у Харківському музеї

21.05.2009

Олеся Островська-Люта

«Погляди» Худради: два боки одного висловлювання

08.04.2009

Тарас Лютий

ІНДУЛЬГЕНЦІЯ ДЛЯ ВІЛЬНИХ ДУХОМ

13.01.2009

Олеся Островська-Люта

І душа, і розум, і тіло

02.10.2008

Катерина Ботанова

Ринкова вартість довіри

21.09.2008

Тарас Лютий

В тіні кітчу

01.06.2008

Нікіта Кадан

Тихое свидетельство

13.03.2008

Алевтина Кахідзе

Глаза моего мужа как у Жанны Самари*

10.01.2008

Олеся Островська-Люта

Розрив і вічне відтворення