23.01.2008

Юлія Ваганова

Відкрита та «закрита» українська тема, або хто кому в мистецькому середовищі має платити і як? №2

Якщо схема бартеру між художником і галереєю є недорозвиненою і примітивною, то що ж казати про відносини між куратором і галереєю. Що це за постать куратор і що з нім робити, навіщо він потрібний і який бартер тут можливий?

Пряме значення слова куратор – особа, якій доручено наглядати. Проте простий переклад з латини сьогодні неповно описує функцію куратора мистецького проекту. Можна знайти різні визначення і різні функції, що приписуються кураторам в залежності від країни, типу інституції тощо. Особливо мені подобається коротке визначення куратора як «content specialist» - спеціалист/фахівець зі змісту .
Яка ж ситуація з «спеціалистами зі змісту» в Україні?

Моя практика показує, що куратора іноді плутали і дотепер плутають з менеджером або координатором проекту. Тобто залишали за ним лише технічні функції. І навпаки, кураторські обов'язки іноді покладалися на координаторів.

Іноді куратором вважалась людина, що написала текст/статтю або лише прес-реліз до проекту.

Часом штатному кураторові намагаються делегувати ділерські функції, відповідно платня залежить в такій ситуації від дилерських якостей людини, а не від кураторських здібностей. Нерозуміння ролі куратора, його функцій провокує галеристів на найпростіше і найзрозуміліше для них «використання» куратора. Якщо таке модне слово існує і кожний проект має мати куратора, то «надо брать». Доречі формат персональної виставки, а більшість «проектів» в Україні це саме персональні виставки, можуть спокійно обійтися без куратора, але ж ми не можемо називати речі своїми іменами і кожний ларьок називємо гіпермаркетом, а кожний проект - кураторським, а яка функція того куратора, це вже друге питання. Бо розробка проекту, пошук художників, побудова експозиції - це все такі дрібниці, що, мабуть немає сенсу за це платити. Що складного в розвішанні робіт? Художників купа – що їх вибирати? А ідея проекту – ну щось про модне, або епатажне, або атрактивне, краще «про труси», а високі матерії нікого не цікавлять. То за що тоді платити кураторові???? Лише за ту нещасну сторінку тексту, що називається концепція??? Отже галерея починає накидати кураторові функції менеджера, ділера, піарника тощо…

У поєднанні в одній особі куратора і художника, якщо мова йде про авторський проект, функція «куратор» просто викреслюється галеристами. Більш того, іноді під авторські проекти підкладається «своя» концепція штатного куратора, що розбігається із авторською ідеєю. Результат можно не коментувати.
 
Особисто для мене така ситуація є трохи дивною. Я знаю дуже мало кураторів в Україні, а добрих кураторів – то вистачить пальців однієї руки – комерційни галереї мали б «боротися» за кураторів. Проте цього не відбувається, мабуть з тих самих причин недорозвиненості мистецького ринку, аудиторії.

 Г: як це працювати з куратором?

Ю: ви маєте на увазі які існують схеми роботи між куратором і галереєю?

Г: так

Ю: якщо вам подобається проекти певного куратора і ви бачили декілька проектів, ви можете запросити цього куратора і запропонувати йому зробити проект в вашій галереї, довіряючи кураторському смаку. Ви можете запропонувати кураторові певну тему для проекту і попросити розробити цю тему створивши проект. Ви можете запросити готовий кураторський проект. Ви можете оголосити конкурс на кращий кураторський проект. Ви можете запросити куратора до штату, для розробки низки проектів, що відповілатимуть місії та цілям галереї і сприятімуть досягенню цих цілей….

Г: ну то як саме з ними працюють?
 
Ю: в якому сенсі?
 
Г: їм треба гроші платити?
 
Я намагаюся відшукати позитив у віщенаведеному діалозі, хоча для мене це досить важко. Однак, галерист все ж таки спитав про куратора і, можливо, намагався розібратися, хто кому має платити.

 

13.06.2009

Алевтина Кахідзе

“Качество художественной работы все больше зависит от того, как успешно это работа коммуницирует”

17.03.2009

Олеся Островська-Люта

Вільний стрілок КрАМ

19.02.2009

Катерина Ботанова

Музейні дні і ночі Олександра Ройтбурда

22.12.2008

Олеся Островська-Люта

Текст Анатолія Ульянова про ЦСМ

06.12.2008

Тамара Злобіна

Музейний курйоз

17.11.2008

Алевтина Кахідзе

Ще раз про "мовні проблеми"

08.11.2008

Юлія Ваганова

Майстер-класи

25.06.2008

Катерина Ботанова

Страшна сила мистецтва

02.06.2008

Юлія Ваганова

«Відкрита та «закрита» українська тема, або хто кому в мистецькому середовищі маєплатити і як?» №3

13.03.2008

Тамара Злобіна

Мовні проблеми

06.02.2008

Тарас Лютий

Чи потрібно платити художникові?

05.02.2008

Юлія Ваганова

Формат і ціль мистецького проекту

23.01.2008

Юлія Ваганова

Відкрита та «закрита» українська тема, або хто кому в мистецькому середовищі має платити і як? №2

13.01.2008

Алевтина Кахідзе

О проекте

13.01.2008

Алевтина Кахідзе

Відкрита та «закрита» українська тема, або хто кому в мистецькому середовищі має платити і як?